Duben - očista dočista

April 12, 2017

Ivana R.

V minulém čísle jsem vám slíbila, že se společně podíváme na očistu našeho těla. Právě teď je pro ni vhodná doba. Druhá polovina března a první polovina dubna je ideálním obdobím, kdy je naše tělo připravené k tomu, aby se pustilo toho, co je pro něj nepotřebné a zatěžující.

 

Ale jak to s celou očistou vlastně je? Nevím, jaká je obecná pravda! Jsem přesvědčená, že obecná pravda neexistuje 😊. Existuje spousta ověřených návodů, každému vyhovuje něco jiného a já se s vámi podělím o svoji vlastní zkušenost.

Jsem zastáncem technik, které zvládneme i bez přítomnosti zkušeného lékaře nebo terapeuta. Hlavně proto, že většina „smrtelníků“ není schopna dodržet přísnější režim, který bychom potřebovali, abychom si očistou spíš neuškodili, než pomohli. Jaký je to přístup? Vypnout telefon, počítač, jít do ústraní a po dobu očisty mít klid a čas jen pro sebe. Dovedete si představit, že tohle uděláte? Odstřihnete se od svých běžných každodenních povinností, dáte na druhou nebo ještě lépe na „desátou kolej“ rodinu, práci? Oželíte na nějaký čas zábavu, koníčky? Pokud si už teď říkáte, ta baba se zbláznila, když tohle po mě chce, to si přece nemůžu dovolit, jak si to představuje, tohle není reálné, to nejde… tak si dopřejte pouze kratší ámapáčany a přistupujte k sobě s rozumem a s citem.

 

Nevyhovuje mi přístup, že se pak stanu otrokem svého zdravého životního stylu a od rána do večera nedělám nic jiného, než kontroluji, co jsem snědla, nesnědla, co jsem už na sebe namazala, kolik jsem spolykala pilulí (i když jsou to byliny). Nenechte se vmanipulovat do toho, že potřebujete polykat hrsti různých podpůrných prostředků a vmasírovávat do sebe litry olejů, ležet dennodenně na stole nějakého terapeuta.

 

Právě proto mi vyhovuje ámapáčana. Je to krátkodobá systematická práce na sobě, kterou si umím nastavit já sama.

Áma jsou toxiny, páčana je ničit.

Áma je lepkavá tekutina, je to faktor, který uvádí mimo rovnováhu všechny faktory zdraví na všech úrovních jak na fyzické, tak na psychické rovině. Zároveň ji ayurvéda popisuje jako důvod, proč vznikají nemoci. Nemoc prostě a jednoduše popisuje jako přítomnost ámy a léčení nemocí jako odstraňování ámy z těla. Vypadá to na jednu stranu jednoduše, na druhou stranu proces vzniku i čištění úplně jednoduchý není. Pro naše účely postačí, když budeme chápat, že naše tělo má svoje mechanismy, kterými se umí této zátěže zbavovat a opravovat se, ale jakmile to překročí určitou míru, musíme mu pomoci.

 

Člověk, který je zdravý má v rovnováze všechny tři dóši, funguje mu dobře a kvalitně všech sedm tkání, z těla se pravidelně odstraňují odpadní produkty (stolice, moč, pot), má optimální stav AGNI = trávícího ohně (jak jsem minule zmínila, jedním z ukazatelů  je HLAD). Tohle vše je potřeba pro fyzickou úroveň. Mentální úroveň vyžaduje čistotu smyslových orgánů, čistotu mysli, srdce i duše.

 

Když půjdete do očisty s tím, že to bude těžké, že si budete muset něco odpírat, budete ve stresu, jak to vydržíte, že by se to mělo, když je to jaro, že to dělají všichni… a podobné myšlenky, tak vám rovnou radím, vůbec se to toho nepouštějte.

Z vlastní zkušenosti vím, že je to potom trápení, kdy si stříháte metr, kdy ta očista bude končit a budete se moci zase „nadlábnout“ a servírovat si nějaké lahůdky, které sice nejsou zdravé, ale báječně chutnají.

 

Když jsem začala experimentovat s různými druhy čištění těla, tak jsem svému tělu dala pěkně zabrat. Vyzkoušela jsem kde co! Samé ověřené metody, recepty… Od hladovění, urinoterapie, pití slané vody, oleje, odvaru z bobkového listu, pojídání různých zaručených čističů (chlorely, ječmene, čerstvých ovocných a zeleninových šťáv, pojídání pilulí).

 

A k čemu jsem na své cestě dospěla? K přístupu VŠEHO S MÍROU! A studováním sebe, co „zaručená metoda“ dělá právě se mnou? Jak se cítím? K čemu to vede? Co to se mnou dělá? S tímto respektem jsem začala přistupovat i k ostatním lidem. Mám co dělat sama se sebou, rozpoznat, co je pro mě dobré a co ne, cítit, vnímat, vidět příčinu a důsledek, zaznamenat změnu nebo naopak potřebu změny.  A jak tedy můžu vědět, jak to funguje u toho druhého! Osvědčilo se mi stát se pozorovatelem a vysledovat příčinu a důsledek.

 

Chcete se se mnou vydat na dobrodružnou cestu svého SEBE-POZNÁVÁNÍ, SEBE-VĚDOMÍ,
SEBE-ČIŠTĚNÍ, SEBE-OPEČOVÁVÁNÍ?

Držte si klobouky začínáme 😊

 

Vytvořte srozumitelný slovník vašeho těla, dešifrujte, co vám říká!

Co můžete sledovat na fyzické úrovni?

  1. Po 5-6 hodinách, co jsme jedli, necítíme hlad = jídlo se nestrávilo a mělo by! Je slabé trávení!

  2. Nemáme chuť na jídlo nebo pocit, že bychom chtěli další jídlo = je slabé trávení!

  3. Cítíme těžkost po jídle = je slabé trávení!

  4. Stolice se lepí, toaleta je po spláchnutí špinavá = je slabé trávení, v těle zůstalo mnoho toxinů - ámy

  5. Nestrávené zbytky jídla ve stolici, silný zápach stolice i moči, pěnivá moč = je slabé trávení, výsledkem je velké množství toxinů - ámy

  6. Nehomogenní stolice = je slabé trávení, hodně toxinů

  7. Máte na zubech a na jazyku povlak = hodně toxinů - ámy

  8. Zápach z úst, zápach potu, vlasů, kůže = hodně toxinů - ámy

  9. Pocit ulepenosti, pocit tíhy = hodně toxinů - ámy

  10. Krkání, plynatost, nadýmání opět se silným zápachem = slabé trávení, hodně toxinů - ámy

  11. V hrdle cítíme téměř stále hlen, je potřeba vykašlávání = hodně toxinů-ámy

  12. Nemáme pravidelnost během dne, chybí přirozený harmonogram dne

  13. Vysoký cholesterol? = Hodně toxinů - ámy

  14. Neprůchodnost cév?= Hodně toxinů - áma

  15. Snížená výkonnost nebo slabost = Hodně toxinů - ámy

  16. Těžkost v těle, aniž bychom před tím jedli= i to je známka ámy

  17. Letargie = Hodně toxinů - áma

  18. Nechutenství – slabý trávící oheň, hodně ámy

  19. Nadměrná tvorba slin, pocit, že musím sliny plivat nebo polykat - hodně toxinů - ámy

  20. Celé tělo je bolavé, ani po odpočinku se to nemění = hodně toxinů - ámy

  21. Na mentální úrovni těžká unavená mysl = slabý trávící oheň, hodně ámy

 

Když se na to podíváme, ukazatelů máme nespočet a určitě bych mohla ještě pokračovat. Popsala jsem vám jen ty nejčastější ukazatele. Čím vícekrát poznamenáte: “Tý, jó! To je o mně!“ Tím větší míra toxické zátěže u vás v těle je. Nezoufejte, není to žádná katastrofa! Při troše dobré vůle jste schopni zapojit svůj vlastní selský rozum a zařídit se podle toho. Máte to ve svých rukou.

 

A jak tedy vypadá taková očista s rozumem a s citem?

Nabízím vám vyzkoušený program pro relativně zdravého člověka, u ostatních jedinců se pak přikláním k individuálnímu přístupu na základě nezbytné konzultace.

  1. Pití horké vody, pár doušků až 1 sklenici každých 20 minut během celého dne, po celou dobu programu.

  2. Velmi lehká několika denní dieta podle konstituce khičerí (khičerí je vařená rýže s mungo fazolkami, vaří se v poměru 1 díl rýže, 1 díl půleného munga,2 díly vody) s kořením – římský kmín, hořčičné semínko, asofoetida, kamenná sůl, trochu ghí másla (kapha konstituce bez ghí). Čerstvé listy koriandru a jíst jen když je opravdu hlad, nepřejídat se, ale jíst tak, abych se najedl dostatečně. Toto jídlo má vyvážený poměr bílkovin i sacharidů.

  3. Snídaně pouze když je hlad, jinak jíst až oběd

  4. 1x týdně pouze tekutá výživa, zeleninové polévky, citronová voda, citronová šťáva

  5. Pití konstitučních čajů, čaj pro dobré trávení (fenykl, koriandr, římský kmín)

  6. Vyhýbat se studeným jídlům a nápojům

  7. 2x denně na prázdný žaludek teplá voda s citronem

  8. Odpočinek = ne příliš mnoho aktivit

  9. Lehké cvičení to může být: krátká procházka, nejlépe 20 minut po jídle, ne plná jógová praxe, jen protahování kloubů.

  10. Jednoduchý typ pranajámy – nejlépe střídavý dech 10-15 minut denně, ideálně ráno i večer.

  11. Dodržovat časy spánku a jídla, snídat mezi 7 - 8.30h, oběd 11-13h, večeře 18 - 19h.V těchto intervalech bude časem tělo hlásit o jídlo. Přijde přirozený HLAD. Spánek by neměl být delší než do 7.30h a nejpozději v 22.30h už byste měli být zase v posteli 😊.

  12. Vyhnout se oběma extrémům nic nedělání nebo naopak přílišné aktivitě = nedělat toho moc.

  13. Časový harmonogram detoxikaci si zvolit podle množství příznaků, že něco v těle není v pořádku. Někomu bude stačit jeden dva dny, někdo zase se do toho bude muset obout a pár dní přidat. Doporučuje se projít očistou 7 – 14 dní. Vyberte si takovou délku programu, která pro vás nebude stresová. Stres je totiž největším výrobcem toxinů, neboli ámy!
    Váta konstituce 5 – 7 dní
    Pitta konstituce 7 – 10 dní
    Kapha konstituce 10 – 14 dni

  14. Pokud na vás během programu přijde slabost sníst černé rozinky – namočí se do teplé vody a vodu vypít nebo rozmixovat hrst rozinek a sníst

  15. Dalším pomocníkem, když přijde slabost, může být suchý zázvor s trochou jaggery cukru ½ lžičky zázvoru + trochu cukru, slabost okamžitě pomine (zvyšuje nízký tlak), opakovaně lízat.

 

A čeho takovýmto programem dosáhnete? Budete se cítit lépe! Budete pohyblivější, svěžejší, odpočatější, zářivější, budete mít jasnější mysl, budete vnímat a cítit, co je pro vás dobré a co ne. Zlepší se vám všechny vaše smysly.

Vaše tělo začne vykazovat známky nepřítomnosti ámy. Je to vlastně opak všech příznaků ámy a znamená to, že se váš organismus umí s ámou vypořádat, protože v něm plane silný trávící oheň!

Jedním ze základních přístupů ayurvédy je podporovat trávící oheň, aby mohl dokonale plnit svoji funkci, „pálit“, vše nepotřebné, přebytečné, škodlivé, životu nebezpečné (včetně zpracovávání různých zážitků a zkušeností na mentální úrovni).

 

Jak to tedy potom vypadá v našem těle vypadá, když začnou všechny systémy pracovat bez přebytečné toxické zátěže?

  1. Všechny systémy jsou volně průchodné, cítíte volnost pohybu, přestane vás bolet páteř, klouby.

  2. Do půl hodiny po probuzení jdete na stolici, která nezanechává v míse stopy, ani výrazný zápach.

  3. Hlad přichází v pravidelných intervalech a začnete být vybíravější.

  4. Vybíráte si přirozeně kvalitní jídlo a máte vybrané chutě, vaše jídlo si budete vybírat vyváženě.

  5. Cítíte se po jídle skvěle, máte dostatek energie, v odpoledních hodinách nevymýšlíte, že byste potřebovali čokoládičku, kafíčko…prostě doping 😊

  6. Nemáte po jídle v těle po jídle vzduch, neříháte, nemáte větry nebo když to přijde je to bez zápachu

  7. Cítíte se živě, plní entuziasmu, nápadů, jste kreativní.

  8. Když si večer lehnete do postele hned usnete a během noci se nebudíte, váš spánek je klidný, většinou beze snů. Když sny přijdou jsou příjemné.

  9. Ráno vstáváte bez budíku, plni energie, bez těžkostí, bolesti, jste po spánku odpočatí.

  10. Máte jasné zářivé oči a bělmo, zářivou pleť, zdravé nehty a vlasy.

  11. Máte jasný hlas jako zvon.

  12. Máte bystou mysl 😊

 

Tohle opravdu není utopie, po menším „generálním úklidu“ je naše tělo opět plné vitality.

Vyzkoušejte a uvidíte 😊

 

Zajímá vás ještě více jak se o sebe starat a jak předcházet třeba stresu? Udělejte si čas a přijeďte za námi 22.dubna na Dámskou jízdu.

 

 

Krásné velikonoční svátky.

Iva

Share on Facebook
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Kontakt:

Centrum Revital, Zaječí                     Apartmány Revital

Požární 474

                                                                     Centrum Revital

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Telefon: 724 959 059

Pondělí - Pátek: 9 -17h                           

info@centrumrevital.cz

  • Facebook Social Icon
  • Facebook Social Icon

Obchodní podmínky zde.

© 2019 Centrum Revital

Tyto stránky používají soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s použitím cookies.

Ayurvéda, ayurvédské masáže, ayurvédské lázně, ayurvédské terapie, Ivana Robošová, Centrum Revital, Zaječí, výroba kočení, čajů.